Tips til toastmasteren

Det er en stor ære å bli spurt om å være toastmaster i et bryllup, det er som å bli utnevnt til kaptein for reisen eller konferansier for showet! Det er lett å la panikken ta deg, men pust med magen.

Her er våre beste tips til hvordan du kan angripe oppgaven.

Kan jeg dette?
Du har blitt spurt, fordi brudeparet er enig om at du er den beste personen for oppgaven, minn deg på det når du opplever øyeblikk av tvil. Alt ligger i forberedelsene.

 

Involver deg tidlig
Start med en god prat med brudeparet. De er hovedpersonene du skal levere for. Det er deres forventninger som skal møtes og de som kjenner gjestene sine best. Er det noen spesielle hensyn de ønsker? I dag har vi mange ulike familiesammensetninger som i store anledninger som bryllup kan by på utfordringer. Er det noe av dette som kan påvirke jobben du skal gjøre? Det er lettere å håndtere brudeparets følelser i ro og mak før den store dagen, enn overraskelser under middagen.

 

Tips:
Sørg for å få med din kontaktinformasjon på invitasjonen, her kan det også presenteres føringer gitt av brudeparet.

 

Lag en god kjøreplan
Gjør deg kjent med planene for dagen, det er din oppgave å informere om de praktiske opplysningene. Lag deg huskelapper om du ikke er en profesjonell skuespiller/konferansier. Du er også kjøkkenets bindeledd, hils på de som jobber på kjøkkenet og de som står for serveringen. Det gjør det enklere for alle å gi deg beskjeder underveis om det er noe som trengs å ta hensyn til. De trenger også å kjenne til din plan, så de kan hjelpe deg til å få en bedre flyt gjennom middagen.

 

Kjenn talerne
Du skal presentere talerne, gi de en god introduksjon. Det er som en god pasning, eller god puff utfor kanten. Taler kan være fylt av følelser. og selv om du ikke er eller skal være en komiker, kan du trenges for å holde humøret og stemningen oppe. Lett humoristiske innslag  er det lurt å forberede, men være åpen for spontanitet. Det kan dukke opp mange gode poeng  eller åpninger for fleip under talene,  dette kan du bruke.

 

Øv deg!
 Det er veldig lurt å øve seg foran et lite kjent publikum. Det er mange vitser man ler godt av, men som fungerer bedre mellom egne ører enn i en forsamling. Når man skriver ned ting man skal si, kan det være at flyten ikke er god når det leses høyt. Dette finner du fort ut av når du snakker høyt til en som lytter. Ta til deg deres råd, men husk at det er deg brudeparet har ønsket, det er dine egenskaper de verdstetter.

 

Sjekklisten til en toastmaster

• Hold styr på det praktiske, vær tydlig og presis.
• Forbered en sterk åpning, førsteinntrykket er  viktig!
• Vær underholdende,  forbered deg godt!
• Lag en kjøreplan/manus du følgerog gjør kjøkkenet kjent med den.
• Utbring en skål for brudeparet når de ankommer.
• Vær forsiktig med alkoholen.
• Gi alle som skal holde tale, en god og gjerne humoristisk introduksjon.
• Det er din plikt å påse at det holdes korte taler, og forhindre at overberusede mennesker får tale.
• Gjør deg kjent med hvilke taler som forventes (se listen under).
• KOS DEG! Det skal være en gledens dag!

 

Taler i bryllup

1. Verten ønsker velkommen
2. Brudens mor eller far
3. Brudgommen
4. Bruden  – om hun ønsker det
5. Brudens forlover
6. Brudgommens forlover
7. Brudgommens foreldre
8. Søsken
9. Besteforeldre/faddere
10.  Venner og øvrig familie
11. Takk for maten tale

FLERE TIPS:

Utsetter du bryllupstalen? >> Vi har tipsene som får deg igang! 

Dagen der mange har mye på hjertet >> Disse bør holde tale!


FLERE TIPS:

Utsetter du bryllupstalen?
>> Vi har tipsene som får deg igang! 

Dagen der mange har mye på hjertet
>> Disse bør holde tale!

© Christiania Glasmagasin AS